Avrupa’nın uçan taksileri kanat çırpmakta zorlanıyor

Avrupa’da Uçan Taksilerin Geleceği Belirsizleşiyor




Avrupalı geleneksel otomobil üreticilerinin zorluk yaşadığı gibi, uçan taksi üreticileri de benzer sıkıntılarla karşı karşıya. Avrupa’nın uçan taksiler konusundaki umutları, yatırım sorunları nedeniyle zor bir dönemden geçiyor. Almanya merkezli Volocopter, elektrikli dikey iniş ve kalkış (eVTOL) VoloCity’nin Paris Olimpiyatları’nda taksi hizmeti sunması gerekiyordu ancak firma sadece gösteri uçuşları gerçekleştirdi.

Volocopter: Avrupa’nın Gururu, Umudunu Çin’e Bağladı




Almanya merkezli Volocopter, elektrikle çalışan iki kişilik hava taksisi VoloCity ile dikkatleri üzerine çekti. Ancak, Paris Olimpiyatları’nda yolcu taşıma yerine sadece gösteri uçuşları yapılması büyük bir hayal kırıklığına neden oldu. Bu durumun sebebi, şirketin acil yatırım ihtiyacını karşılamak için başarısız girişimlerde bulunmasıydı.

Volocopter, Almanya hükümetinden 100 milyon Euro kredi talep etti ancak bu girişim nisan ayında sonuçsuz kaldı. Şimdi ise gözler, Çinli otomotiv devi Geely’nin şirkete yüzde 85 hisse karşılığında 95 milyon dolarlık yatırım yapma planına çevrildi. Eğer anlaşma gerçekleşirse üretimin Çin’e taşınması gündeme gelebilir.

Lilium: Yükselen Yıldızdan İflasa




Alman girişimlerinden Lilium, 30 elektrikli jet motoruyla çalışan yenilikçi tasarımıyla dikkat çekmişti. Şirket, dünya çapında 780 adetlik sipariş aldığını duyurmuş ve tam ölçekli prototiplerin 2025 başında test edileceğini açıklamıştı. Ancak mali sıkıntılar, projeyi sekteye uğrattı. Alman hükümetinden beklenen garantiler sağlanamayınca Lilium iflas sürecine girdi ve Nasdaq borsasından çıkarıldı. Şirket, yeniden yapılanma çalışmaları kapsamında yeni yatırımcılar arayışında ve uçan jetleri üretime geçirme hedefi ciddi bir risk altında. Kasım ayı başında şirket ana faaliyet alanlarını iflas işlemlerine soktu.

Birleşik Krallık’ın Umut Kaynağı: Vertical Aerospace




Birleşik Krallık merkezli Vertical Aerospace, VX4 model uçan taksisiyle sektörde dikkat çekiyor. Geliştirilen sekiz pervaneli tasarım, düşük maliyet, sessizlik ve güvenlik vaat ediyor. Şirket, bu yıl ilk pilotlu test uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Ancak, Rolls Royce’un elektrik motoru anlaşmasından çekilmesi ve prototip kazaları gibi sorunlar soru işaretleri yaratıyor. Şirket, 2030’a kadar 150 adet uçan taksi teslim etmeyi ve yıllık 200 birim üretim kapasitesine ulaşmayı hedefliyor. Yakın zamanda Mudrick Capital ile yapılan bir kurtarma anlaşması sayesinde finansal istikrar sağlandı. Bu kurtarma anlaşması kapsamında Vertical Aerospace’in yüzde 70’i Mudrick Capital’e geçecek.

Airbus ve Diğerleri




Airbus’ın geliştirdiği CityAirbus NextGen, dört kişilik kapasitesi ve 80 km menziliyle Avrupa’nın umut vadeden projelerinden biridir. Uzmanlar, Airbus’ın finansal gücü ve mühendislik kapasitesi sayesinde bu projeyi hayata geçirebileceğini belirtiyor. ABD merkezli Joby ve Archer gibi şirketler de sektörde güçlü konumda, ancak piyasada kârlılık elde etmek hala büyük bir soru işareti oluşturuyor.

Elektrikli hava taksiler, ilk etapta havalimanları ile şehir merkezleri arasında hizmet sunmayı hedefliyor. Ancak, batarya maliyetleri, sık değişim gereksinimi ve pilot giderleri, operasyonel kârlılığı zorlaştıran faktörler arasında. Yatırımcılar, bu alana yatırım yapmaktan çekinmiyorlar, çünkü riskler yüksek olsa da bir sonraki büyük başarı hikayesini kaçırmak istemiyorlar. Ancak, hava taksilerini ticari hizmete sokmak için gereken yasal izinleri almak da gerekiyor. Şu anda dünya genelinde birçok eVTOL şirketi bulunmasına rağmen, başarılı olmalarının garanti olduğu söylenemez.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir